کد مطلب:301516 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:131

اخلاق خوش و رفتار نیکوی حضرت زهراء با علی


1- از ابوسعید خدری روایت شده كه گوید: صبحگاهی امیرالمومنین علی علیه السلام گرسنه بود به فاطمه علیهاالسلام فرمود: آیا غذائی داری به من بدهی؟ گفت: نه، سوگند به خداوندی كه پدرم با به پیامبری و تو را به جانشینی گرامی داشت دو روز است كه چیزی در خانه نداریم و آن چه كه داشته ایم تو را بر خود و فرزندانم ترجیح داده، خود نخورده، برای شما آوردم علی علیه السلام: چرا به من نگفتی كه چیزی تهیه نمایم؟ فرمود: من از خدایم خجالت كشیدم كه تو را بر آنچه كه توانش را نداری وادار كنم. [1] .

2- روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم وارد خانه علی شد، ملاحظه نمود كه آن حضرت به همراه فاطمه مشغول آسیای آرد می باشند، پرسید كدام یك از شما بیشتر خسته می باشید؟ علی علیه السلام عرض كرد ای رسول خدا، فاطمه خسته تر است،به او فرمود: بلند شو دخترم، فاطمه حركت كرد و حضرت جای او نشسته و با علی مشغول به آرد كردن دانه ها شد. [2] .

3- از امام صادق و امام باقر علیهم السلام روایت شده كه علی و فاطمه در مورد میزان كار كردن نزد رسول خدا آمده و از آن حضرت نظرخواهی


كردند، حضرت فرمود: كارهای خانه مربوط به فاطمه و آن چه كه مربوط به بیرون خانه است بر عهده علی، فاطمه علیهاالسلام می فرماید از اینكه رسول خدا تكلیف مربوط به مردان را از گردن من برداشت چنان خوشحال و مسرور گشتم كه فقط خدا اندازه آن را می داند.

علامه مجلسی در ذیل این حدیث می گوید: تحمل تكلیف مردان (رقاب و گردن های مردان) یعنی كارهائی كه مردها به دوش كشیده و برگردن می گیرند مانند به دوش كشیدن مشك آب و آوردن هیزم، و ممكن است كه كنایه باشد از ظهور و بروز در بین مردها، و یا پای گذاشتن بر سر و گردن افراد خوابیده به هنگامی كه شب ها برای آوردن آب می بایست از منزل بیرون رود و بعید نیست كه در اصل نسخه و متن كلمه آنچه كه مردان تحمل می كنند و بار می كشند وجود داشته كه كلمه «ما» از نسحه اصلی افتاده باشد. [3] .

4- از امام صادق علیه السلام روایت شده كه حضرت علی علیه السلام هیزم می كشید، آب می آورد و جارو می زد و فاطمه علیهاالسلام آسیاب می كرد و خمیر می نمود و نان می پخت. [4] .


[1] بحارالانوار 43/ 59- 51.

[2] بحارالانوار 43/ 59- 51.

[3] بحارالانوار 43/ 81- 151.

[4] بحارالانوار 43/ 81- 151.